Τίτλος: Υποχώρηση τιμών καυσίμων στην Ελλάδα κάτω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο μετά από δύο χρόνια

Τίτλος: Υποχώρηση τιμών καυσίμων στην Ελλάδα κάτω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο μετά από δύο χρόνια

Περίπου δύο χρόνια χρειάστηκαν για να δουν οι Έλληνες οδηγοί Ι.Χ. τις τιμές στα καύσιμα να επιστρέφουν κάτω από τα 2 ευρώ/λίτρο. Αυτή τη στιγμή, οι τιμές για την αμόλυβδη βενζίνη κυμαίνονται σε μέσα επίπεδα γύρω από 1,745 ευρώ/λίτρο, ενώ για το πετρέλαιο κίνησης ανέρχονται στα 1,526 ευρώ/λίτρο. Ποσοτικά, τα καύσιμα έχουν μειωθεί άνω του 14,5% σε σύγκριση με πέρυσι, όταν η αμόλυβδη βενζίνη βρισκόταν γύρω από τα 2 ευρώ/λίτρο.

Ο CEO της Ελίν, Γιάννης Αληγιζάκης, μιλώντας στο ΟΤ, εξηγεί ότι η διεθνής αγορά των πετρελαιοειδών παρουσιάζει ένα παράδοξο: «Παρά τη γενική αναταραχή στη Μέση Ανατολή, η τιμή του πετρελαίου Μπρεντ κυμαίνεται γύρω από τα 74 δολάρια ανά βαρέλι. Ήδη υπάρχουν επαρκή αποθέματα στην αγορά, ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες καλύπτουν τις ανάγκες της». Στην αναφορά του, ο κ. Αληγιζάκης σημειώνει ότι οι τρέχουσες τιμές είναι χαμηλότερες συγκριτικά με τις αυξήσεις των 95-98 δολαρίων ανά βαρέλι που παρατηρήθηκαν προηγουμένως.

Σημειώνει ότι η ζητούμενη ζήτηση για καύσιμα έχει μειωθεί, εξαιτίας της επιβράδυνσης της οικονομίας στην Ευρώπη και της Κίνας, που επηρεάζει τη συνολική ζήτηση. Οι απαισιόδοξες εκτιμήσεις για την οικονομία μπορούν να υπερτερούν των γεωπολιτικών ανησυχιών, αν και δεν αποκλείονται οι επιπτώσεις από μια ενδεχόμενη κλιμάκωση της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

Στην ελληνική αγορά, οι τιμές των καυσίμων συνεχίζουν να πέφτουν, με την αμόλυβδη να πωλείται σε κάποιες περιοχές της Αττικής κάτω από 1,70 ευρώ/λίτρο. Αν και οι μειώσεις παρέχουν ανακούφιση στους οδηγούς και στις επιχειρήσεις του κλάδου, ο κ. Αληγιζάκης υπογραμμίζει ότι οι μειώσεις θα έπρεπε να είναι ακόμη μεγαλύτερες.

Στο ερώτημα για το γιατί αυτό δεν συμβαίνει, οι φόροι στα καύσιμα λέγεται ότι περιορίζουν την επίδραση των διεθνών τιμών. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι φόροι στην αμόλυβδη βενζίνη ανέρχονται σε 70% της συνολικής τιμής, γεγονός που περιορίζει την μετακύλιση των μειώσεων στην τελική τιμή. Παράδειγμα, αν η τιμή του μπρεντ μειωνόταν στο μηδέν, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης θα παρέμενε γύρω από 1,10 ευρώ/λίτρο.

Πηγή: tanea.gr