Βία και Αξίες στο Σχολικό Περιβάλλον: Σημερινές Προκλήσεις και Απώλειες

Βία και Αξίες στο Σχολικό Περιβάλλον: Σημερινές Προκλήσεις και Απώλειες

Η βία στο σχολικό περιβάλλον δεν είναι φαινόμενο που εμφανίστηκε πρόσφατα· αντίθετα, ανέκαθεν υπήρχαν παραβατικές συμπεριφορές μεταξύ μαθητών, κι ας είναι σήμερα περισσότερο προφανείς. Τα παιδιά και οι έφηβοι συχνά επιδεικνύουν σκληρότητα, και πολλές φορές ενδίδουν σε παρορμητικές ενέργειες χωρίς να σκεφτούν τις συνέπειες.

Ένα κρίσιμο ζήτημα είναι η απώλεια του σημαντικού ρόλου του σχολείου ως κυψέλης γνώσης και χώρου ενσωμάτωσης αξιών. Η έλλειψη αξιακής βάσης και ιεραρχιών δεν επιτρέπει στα σχολεία να διαδραματίσουν τον ρόλο που τους αναλογεί στην κοινωνία. Χρειάζεται σημαντική εργασία για να επανέλθουν αυτές οι αξίες και να ανακτηθεί η πνευματική διάσταση της εκπαίδευσης.

Η κοινωνία μάλιστα συμβάλλει στον ενίσχυση αυτών των φαινομένων, καθώς η δημοσιότητα που απολαμβάνουν σήμερα τα περιστατικά βίας μέσω των σύγχρονων μέσων ενημέρωσης αμβλύνει τις ευθύνες που αναλογούν στα ίδια τα άτομα και την κοινωνία που τα μεγαλώνει. Η δυνατότητα καταγραφής και αναπαραγωγής βίαιων συμπεριφορών στο διαδίκτυο προκαλεί φόβο και ανησυχία, ενώ αντί να επισημανθεί το πρόβλημα, γίνεται αντικείμενο προς θέαση και σχολιασμό.

Σημαντικό ρόλο στην κατάσταση αυτή διαδραματίζει και η οικογένεια, όπου πολλές φορές τα παραδοσιακά πρότυπα αξιών έχουν χαθεί. Οι γονείς παύουν να λειτουργούν ως πρότυπα, και οι νέοι υιοθετούν μια ωφελιμιστική και κυνική θεώρηση της ζωής, θεωρώντας ότι μπορούν να πράττουν χωρίς όρους, εφόσον δεν θα συλληφθούν.

Ταυτόχρονα, η εξουσία του δασκάλου έχει καταρρεύσει. Η θέση των εκπαιδευτικών έχει αποδυναμωθεί, εξαιτίας της συνδικαλιστικής τους εκπροσώπησης και της κυριαρχίας αντιαυταρχικών μοντέλων εκπαίδευσης. Ο ιστορικός σεβασμός που υπήρχε προς τους δασκάλους δεν είναι πλέον δεδομένος, και οι μαθητές συχνά αποδέχονται ότι μπορούν να δρουν χωρίς συνέπειες, κάνοντάς τους έτσι να μη σέβονται τις ισχύουσες κανόνες και ιεραρχίες.

Το ζήτημα της βίας στα σχολεία δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά παράγωγο της συνολικής απώλειας αξιών και της αποδυνάμωσης των δομών του εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι προφανές ότι χρειάζονται επαναστατικές αλλαγές ώστε να αποκατασταθεί η κατάσταση, να επανέλθει το κύρος των εκπαιδευτικών, και να οικοδομηθεί ένα υγιές εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Πηγή: tanea.gr