Παρά τον προηγούμενο σκεπτικισμό, υπήρξε μια στροφή «180 μοιρών» στην ανάγκη για δαπάνες στρατιωτικής κινητικότητας χάρη στον πόλεμο, σύμφωνα με ανώτερο στέλεχος της Επιτροπής που εργάζεται για το θέμα.

«Στην Ευρώπη, κάποιος είχε την αίσθηση ότι δεν χρειαζόταν να ξοδέψουμε για την άμυνα», είπε ο Γκέοργκ Ρικέλες, ο οποίος καλύπτει την ασφάλεια στο Κέντρο Ευρωπαϊκής Πολιτικής, μια δεξαμενή σκέψης με έδρα τις Βρυξέλλες. «Από τις 24 Φεβρουαρίου [όταν η Ρωσία επιτέθηκε στην Ουκρανία], αυτή η εικόνα έχει αλλάξει εντελώς».

Τα προβλήματα με τις υποδομές ήταν εμφανή εδώ και χρόνια, καθώς το ΝΑΤΟ επεκτάθηκε προς τα ανατολικά, αλλά οι δαπάνες για δρόμους και σιδηροδρόμους δεν ακολούθησαν.

Το 2017, ο Χόζτες οδήγησε τα αμερικανικά στρατεύματα που αποβιβάστηκαν στο Bremerhaven, στη βορειοδυτική Γερμανία. Ενώ η υποδομή του λιμανιού ήταν ανύπαρτκη, οι διαδρομές προς τα έξω δεν ήταν. “Υπάρχει ένα σημείο ασφυξίας στο πόσο γρήγορα μπορείτε να φτάσετε στο δρόμο”, είπε. «Ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλο είναι το λιμάνι, αν δεν είστε προετοιμασμένοι για γρήγορη κίνηση, τότε όλα στοιβάζονται».

Κατάλληλο για αγώνα

Είναι ένα πρόβλημα καθώς η συμμαχία προσπαθεί να ενισχύσει τις δυνάμεις της στα ανατολικά για να αποτρέψει τη Ρωσία.

«Μόνο για να μπεις στη Ρουμανία πάνω από τα Καρπάθια βουνά, είναι πολύ δύσκολο με μια δεξαμενή στο πίσω μέρος ενός φορτηγού», είπε ο Χότζες.

Ενώ το ΝΑΤΟ συντονίζει τη στρατιωτική δράση, δεν χρηματοδοτεί γέφυρες, σιδηροδρόμους και δρόμους. Εκεί υποτίθεται ότι η ΕΕ θα προχωρήσει με τη CEF.

«[Οι στρατιώτες] χρησιμοποιούν την ίδια υποδομή με τους πολίτες και έτσι αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα», είπε ο αξιωματούχος της Κομισιόν. «Αντιμετωπίζουν προβλήματα στα λιμάνια, για μια αλλαγή τρόπου μεταφοράς από τα πλοία στον σιδηρόδρομο, αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα. τα σημεία συμφόρησης σε αστικούς κόμβους ή με τα ίδια μειωμένα μήκη τρένων, έχουν τα ίδια προβλήματα που ορισμένα αεροδρόμια δεν συνδέονται με τους σιδηροδρόμους».

Τα χρήματα για τη στρατιωτική κινητικότητα της CEF στοχεύουν στη σύνδεση των αεροδρομίων με τους σιδηροδρόμους, στην ενίσχυση γεφυρών και στην εκκαθάριση χώρου στα λιμάνια για γρήγορη προσγείωση. Άλλα μεγαλύτερα έργα – όπως το Rail Baltica , μια ευρωπαϊκή σιδηροδρομική σύνδεση προτύπου εύρους 5,8 δισεκατομμυρίων ευρώ που διασχίζει την Εσθονία, τη Λετονία και τη Λιθουανία προς την Πολωνία – αναφέρονται επίσης ως κρίσιμα για την άμυνα.

Ως μέρος του γύρου των εγκρίσεων έργων της Πέμπτης, 5 εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν για την ενίσχυση της στρατιωτικής ικανότητας στο σκέλος της Λετονίας του Rail Baltica.

Η μεγαλύτερη έγκριση χρηματοδότησης ήταν 60 εκατομμύρια ευρώ για τη Via Baltica, μια οδική σύνδεση μέσω της Βαλτικής, που δεν είναι μια σημαντική επένδυση, δεδομένου ότι τα νέα προγράμματα κοστίζουν συνήθως δισεκατομμύρια.

Ο Μαρινέσκου θέλει το μπλοκ να κινηθεί τώρα αντί να περιμένει τον επόμενο επταετή προϋπολογισμό υποδομής CEF το 2028: «Πρέπει να έχουμε κάτι τώρα», είπε.

Σε μια συζήτηση στην επιτροπή μεταφορών του Κοινοβουλίου την περασμένη εβδομάδα, πρότεινε να ενταχθεί στη Διευκόλυνση Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της ΕΕ καθώς περίπου 232 δισεκατομμύρια ευρώ από τα δάνεια του ταμείου μετά την πανδημία δεν έχουν ακόμη διατεθεί για χρήση .

“Μέρος αυτών των χρημάτων… θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες μας σε υποδομές διπλής χρήσης”, είπε ο Μαρινέσκου.

Αυτή την εβδομάδα, περισσότεροι από 60 ευρωβουλευτές από ομάδες σε όλο το πολιτικό φάσμα έστειλαν μια επιστολή , την οποία εξασφάλισε το POLITICO, στους ηγέτες της ΕΕ και τον Γάλλο Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν για να «επιστήσουν την προσοχή στην επείγουσα ανάγκη ενίσχυσης του προγράμματος Military Mobility».

Αυτό σημαίνει διοχέτευση περισσότερων μετρητών της ΕΕ σε «στρατηγικά επείγοντα έργα, ιδίως στο ανατολικό τμήμα της ΕΕ», και απλουστευμένες διαδικασίες για τις αξιολογήσεις έργων και τις εκτιμήσεις περιβαλλοντικών επιπτώσεων, έγραψαν.

Πηγή: pagenews.gr