Η αύξηση των καυσίμων είναι η πιο άμεση πρόκληση για την ελληνική ακτοπλοΐα, καθώς και για την κυβέρνηση και το υπουργείο Ναυτιλίας. Από τον Μάιο του 2025, η Μεσόγειος θα καταστεί θάλασσα με περιορισμένες εκπομπές θείου, σύμφωνα με απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ). Αυτό σημαίνει ότι όλα τα πλοία θα πρέπει να αλλάξουν καύσιμο από μαζούτ υψηλού θείου σε ντίζελ με 0,1% περιεκτικότητα σε θείο. Η τιμή αυτού του καυσίμου είναι μόνιμα 50% υψηλότερη, γεγονός που θα επιβαρύνει τον καταναλωτή, τον νησιώτη, τον επισκέπτη και τον τουρίστα. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύσης Θεοδωράτος, τόνισε την ανάγκη εύρεσης λύσης, την οποία ο γενικός γραμματέας του υπουργείου, Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, αναγνώρισε ως επιτακτική.
Η ανανέωση του στόλου της ακτοπλοΐας αποτελεί επίσης σοβαρή πρόκληση ενόψει του 2030, καθώς τότε θα ενταχθεί στο σύστημα εμπορίας ρύπων, ενώ ο υπάρχων στόλος γερνάει. Ο Δ. Θεοδωράτος επισήμανε ότι τα νέα πλοία πρέπει να είναι σχεδιασμένα με ειδικές προδιαγραφές, προσαρμοσμένες στα χαρακτηριστικά των νησιών που προσεγγίζουν, και πιθανώς πιο ακριβά από αυτά που εκτελούν δρομολόγια μεταξύ μεγάλων λιμανιών της Ευρώπης.
Η αναγκαία αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών είναι η τρίτη πρόκληση. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ, απαιτείται προσοχή στη διαχείριση των εσόδων από τα λιμενικά ταμεία, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία και η ανάπτυξη των υποδομών.
Οι παραπάνω προκλήσεις υποχρεώνουν τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις σε στρατηγικές προσαρμογής. Παρά τις δυσκολίες, οι επιχειρήσεις προχωρούν σε μεταβιβάσεις πλοίων, όπως φαίνεται και από την πρόσφατη απόκτηση του ταχύπλοου «Thunder» της Fast Ferries από την Attica Group και την απόκτηση δύο συμβατικών πλοίων της Zante Ferries από την Fast Ferries. Η Attica Group έχει σκοπό να επεκτείνει τον στόλο των ταχυπλόων της, εντείνοντας τον ανταγωνισμό, ειδικά με τη SeaJets, που διατηρεί ισχυρή παρουσία στον τομέα αυτό.
Πηγή: tanea.gr