Κατανάλωση ανόητου περιεχομένου από τη νεολαία και η σήψη του εγκεφάλου στο ψηφιακό κόσμο

Κατανάλωση ανόητου περιεχομένου από τη νεολαία και η σήψη του εγκεφάλου στο ψηφιακό κόσμο

Είναι ενδιαφέρον ότι οι έφηβοι της γενιάς Alpha, κυρίως αυτοί που γεννήθηκαν μετά το 2010, φαίνεται να προσελκύονται από περιεχόμενο που χαρακτηρίζεται ως «σύνδρομο σήψης εγκεφάλου» (Brain rot). Αυτός ο όρος αναφέρεται σε ανόητο και συχνά ανούσιο ψηφιακό περιεχόμενο, μετέχοντας έτσι σε μια διαδικτυακή τάση που εκφράζει την ανάγκη των νέων να αποδραπεύονται από το άγχος και τις αντιφάσεις του κόσμου γύρω τους. Η Έμιλι Όουενς, ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο του Όσλο, διερεύνησε αυτή τη συμπεριφορά και αναφέρει ότι η γενιά αυτή έχει αναπτύξει μια αρκετά εξελιγμένη στρατηγική για την πλοήγηση στο ψηφιακό τους περιβάλλον.

Τα βίντεο «looksmaxxing», τα «mukbang» και άλλες παράξενες τάσεις, όπως οι διαμάχες μεταξύ φανταστικών τουαλετών με ανθρώπινα κεφάλια, είναι μόνο μερικά παραδείγματα της σήψης εγκεφάλου. Παρά το γεγονός ότι αυτά τα βίντεο μπορεί να φαίνονται γελοία ή χαζά, οι νέοι τα καταναλώνουν με ευχαρίστηση. «Είναι πράγματα που σου σαπίζουν τον εγκέφαλο. Μιμίδια και απλά τυχαία πράγματα», λέει μια συμμετέχουσα σε έρευνα της Όουενς, υποδεικνύοντας την ξεκάθαρη αίσθηση του χιούμορ και της αποδοχής αυτού του φαινομένου.

Σύμφωνα με τη Όουενς, η σήψη εγκεφάλου απεικονίζει μια μορφή συμμετοχής, υπό την έννοια ότι οι νέοι αναζητούν αυτό το είδος περιεχομένου ως μια «όαση ηρεμίας» μέσα στο χάος των μέσων ενημέρωσης. Ασφαλώς, ενώ αναγνωρίζουν ότι είναι χάσιμο χρόνου, οι συμμετέχοντες δεν εκφράζουν έντονες ανησυχίες για αυτό. Η ερευνήτρια προσφέρει την προοπτική ότι οι ενήλικες θα μπορούσαν να ωφεληθούν από την κατανόηση αυτής της δυναμικής και την απόπειρα να αναγνωρίσουν τη σημασία αυτής της μορφής ψυχαγωγίας.

Οι νέοι σήμερα βιώνουν τεράστια πίεση και αβεβαιότητα, που απορρέει από την σύγχρονη κοινωνία και τον ταχύτατο ρυθμό των ψηφιακών εξελίξεων. Η σήψη του εγκεφάλου, κατά τη γνώμη της Όουενς, προσφέρει σε αυτούς το περιθώριο να αποστραγγίζουν την ένταση αυτή και να απολαμβάνουν ανόητο περιεχόμενο που τους επιτρέπει να απενεργοποιούν το μυαλό τους. «Θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι μια αναγκαία στρατηγική για τη διαχείριση των ιδιαιτεροτήτων του να είσαι έφηβος σε αυτή τη χρονική περίοδο», προσθέτει.

Καταλήγοντας, η Όουενς σχολιάζει ότι η παρατηρούμενη συμπεριφορά των νέων αναλογεί σε παρόμοιες πρακτικές των εφήβων της δεκαετίας του ’80, που αναζητούσαν καταφύγιο στα βιντεοπαιχνίδια ή τη μουσική. Η κινητήρια δύναμη πίσω από αυτές τις επιλογές παραμένει μια κοινή επιθυμία για ανακούφιση και διασκέδαση σε έναν κόσμο στρεσογόνο και γεμάτο προκλήσεις. Πηγή: tanea.gr