Την ώρα που όλα έδειχναν να αχνοφαίνεται μία χαραμάδα ελπίδας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, οι Βρετανοί με νέους ισχυρισμούς βάζουν νέα εμπόδια στις συζητήσεις, επικαλούμενοι  το επιχείρημα ότι ο Λόρδος Έλγιν δεν απέκοψε τα γλυπτά από τον αρχαίο ναό, αλλά τα…περιμάζεψε από τα ερείπια !

Ο αναπληρωτής διευθυντής του Μουσείου, δρ. Τζόναθαν Ουίλιαμς, έκανε τον παραπάνω ισχυρισμό σε μια συνάντηση της Unesco την περασμένη εβδομάδα.

Οι δηλώσεις του δρ. Ουίλιαμς έρχονται, βέβαια, σε αντίθεση με πολλές από τις μαρτυρίες της εποχής, με χαρακτηριστικότερη την αλληλογραφία ανάμεσα στον ίδιο τον Λόρδο Έλγιν και τον Ιταλό ζωγράφο Τζοβάνι Μπατίστα Λουζιέρι, όπου παραδεχόταν ότι  είχε «αναγκαστεί να γίνει λίγο βάρβαρος» κατά τη διάρκεια μιας επιχείρησης για την απομάκρυνση ενός γλυπτού ανάγλυφου ή μετόπης, που απεικονίζει μια γυναίκα να παρασύρεται από έναν κένταυρο από το ναό.

Η απάντηση και η διάψευση από την υπουργό Πολιτισμού στον Guardian

Με αφορμή τις δηλώσεις του δρ. Ουίλιαμς, η υπουργός Πολιτισμού της Ελλάδας, Λίνα Μενδώνη, έκανε δηλώσεις στη βρετανική εφημερίδα Guardian, κάνοντας λόγο για μια «κατά συρροή κλοπή» των Γλυπτών του Παρθενώνα από τον Λόρδο Έλγιν.

«Με τα χρόνια, οι ελληνικές αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν αποδείξει με ακλόνητα επιχειρήματα τα αληθινά γεγονότα γύρω από την αφαίρεση των γλυπτών του Παρθενώνα», είπε η υπουργός.

«Ο Λόρδος Έλγιν χρησιμοποίησε παράνομα και άδικα μέσα για να αρπάξει και να εξάγει τα γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς πραγματική νομική άδεια να το πράξει, σε μια κατάφωρη πράξη κατά συρροή κλοπής».

Το Βρετανικό Μουσείο, το οποίο αγόρασε τις αρχαιότητες από τον ομότιμό του το 1816, έχει στις συλλογές του 15 μετόπες, 17 αετωματικές μορφές και 75 μέτρα από την αρχική ζωφόρο μήκους 160 μέτρων. Μεγάλο μέρος του εναπομείναντος γλυπτού – που θεωρείται το κορυφαίο σημείο της κλασικής τέχνης – βρίσκεται στην Αθήνα και  εκτίθεται στο μουσείο της Ακρόπολης.

«Η τελευταία διαμάχη έρχεται αφότου η Ελλάδα αναζωογόνησε την εκστρατεία της για να επανενώσει τα αριστουργήματα. Ο πρωθυπουργός της, Κυριάκος Μητσοτάκης, τοποθέτησε το θέμα στο επίκεντρο κατά τις συνομιλίες της Ντάουνινγκ Στριτ με τον Μπόρις Τζόνσον τον Νοέμβριο. Η νέα κίνηση θεωρείται ευρέως ότι έχει θέσει το Βρετανικό Μουσείο σε άμυνα», σημειώνει ο Guardian.

Η ΕΡΤ επικοινώνησε με το βρετανικό υπουργείο Πολιτισμού που εμμένει στη πάγια θέση του και αρνούνται ότι θα συνομιλήσουν με την Ελλάδα.

Κυβερνητικός εκπρόσωπος του Υπ. Πολιτισμού (DCMS) είπε στην ΕΡΤ: «Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου δεν έχει συμφωνήσει σε επίσημες συνομιλίες για τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Ενώ είμαστε πάντα στην ευχάριστη θέση να συζητάμε θέματα πολιτιστικής συνεργασίας με τους Έλληνες συναδέλφους μας, τα Γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στο Βρετανικό Μουσείο, το οποίο λειτουργεί ανεξάρτητα από την κυβέρνηση. Επομένως, αυτό είναι θέμα των διαχειριστών του μουσείου. Η μακροχρόνια θέση του Ηνωμένου Βασιλείου σε αυτό το θέμα δεν έχει αλλάξει».

Πηγή: pagenews.gr