Μπορεί η πολιτική ηγεσία να έχει επαναφέρει στο προσκήνιο την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, με την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, να έχει τονίσει ότι είναι «προϊόν κλοπής από τους Βρετανούς», ωστόσο ο Μπόρις Τζόνσον βάζει τέλος στα όποια σενάρια.

Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Τα Νέα» ο Βρετανός πρωθυπουργός απαντά στην έκκληση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, σημειώνοντας ότι αντιλαμβάνεται τα έντονα συναισθήματα του ελληνικού λαού και προσωπικά του πρωθυπουργού και τονίζει: «Ωστόσο, η βρετανική κυβέρνηση έχει μια σταθερή και μακροχρόνια θέση για τα Γλυπτά: αποκτήθηκαν νομίμως από τον λόρδο Έλγιν, σύμφωνα με τους νόμους που ίσχυαν εκείνη την εποχή. Ο νόμιμος ιδιοκτήτης τους είναι οι επίτροποι του Βρετανικού Μουσείου από τότε που περιήλθαν στην κατοχή τους».

Παράλληλα, ο 56χρονος δηλώνει ότι έχει στόχο να «αναζωογονήσει» τη σχέση Ελλάδας και Βρετανίας, ενισχύοντας τη διακρατική συνεργασία στους τομείς του εμπορίου, της εκπαίδευσης, της υγείας, της άμυνας και του πολιτισμού. Επίσης, ευελπιστεί ότι δεν θα αργήσει η στιγμή που οι Βρετανοί τουρίστες θα επισκεφθούν και πάλι την Ελλάδα.

Αναφερόμενος στο Κυπριακό, υπογραμμίζει ότι «υποστηρίζει σθεναρά» μια διευθέτηση που θα βασίζεται στο μοντέλο της διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας, κάνοντας ωστόσο λόγο για «μια σειρά από λύσεις», ενώ εκφράζει την ανησυχία του για τις επιπτώσεις που έχουν στη σταθερότητα της περιοχής οι πρόσφατες εξελίξεις στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Μπόρις Τζόνσον

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Μπόρις Τζόνσον: Η ιστορία των Γλυπτών του Παρθενώνα

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα, γνωστά και ως Ελγίνεια Μάρμαρα από τους Άγγλους λόγω του Έλγιν , είναι συλλογή γλυπτών που προέρχονται από την Ακρόπολη των Αθηνών. Αφαιρέθηκαν και κλάπηκαν από τον Τόμας Μπρους, 7ο κόμη του Έλγιν, πρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από το 1799 μέχρι το 1803, και μεταφέρθηκαν στην Βρετανία το 1806. Εκμεταλλευόμενος την Οθωμανική ηγεμονία στην Ελληνική επικράτεια, κατάφερε και απέκτησε φιρμάνι από τον Οθωμανό Σουλτάνο για την αποκαθήλωσή τους από τον Παρθενώνα με σκοπό τη μέτρηση και την αποτύπωσή τους σε σχέδια, και στη συνέχεια προχώρησε στην αφαίρεση και φυγάδευσή τους. Η ύπαρξη φιρμανιού και, αν υπήρχε, το ακριβές πνεύμα της άδειας, αμφισβητείται. Το 2019 Τούρκοι ερευνητές υποστήριξαν ότι δεν υπήρξε τέτοιο φιρμάνι.Τα γλυπτά αυτά αποθηκεύτηκαν στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου το 1816. Το 1936 τοποθετήθηκαν στην έκθεση Duveen που δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό.

Από το 1983, με πρωτοβουλία της τότε υπουργού Πολιτισμού, Μελίνας Μερκούρη, η Ελλάδα καταβάλλει προσπάθειες να φέρει τα γλυπτά πίσω στην Αθήνα. Η προσπάθεια των ελληνικών αρχών για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στο τόπο καταγωγής και δημιουργίας τους υποστηρίζεται ενεργά από διεθνή, ομότιτλη επιτροπή.  Η αναγκαιότητα της επιστροφής τους στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την επίσημη θέση της εκπροσώπου της ΟΥΝΕΣΚΟ, με βάση την αρχή της διατήρησης της ακεραιότητας των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομίας. Κατά καιρούς έχουν δει τη δημοσιότητα διάφορες προτάσεις από έγκριτους, ουδέτερους παρατηρητές, με σκοπό την εξεύρεση μιας λύσης στη διαφωνία Ελλάδας και Βρετανικού Μουσείου επί του ζητήματος της επιστροφής των κλεμμένων γλυπτών.

DreamLab app: Η Τεχνητή Νοημοσύνη μας βοηθάει να κάνουμε πιο έξυπνες διατροφικές επιλογές

Γράψτε το σχόλιο σας

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

Πηγή: pagenews.gr